Moje konto
Menu

Światło w architekturze sakralnej

Dodane 24.3.2025 12:17.00

W Republice Czeskiej znajduje się ponad 8000 kościołów, kaplic i klasztorów - budynków, które od wieków łączą historię, sztukę i duchowe dziedzictwo. Światło w nich tworzy atmosferę świętości, podkreśla detale architektoniczne i symbolizuje boską obecność.

Projektowanie oświetlenia dla tych przestrzeni wymaga wrażliwego podejścia, które szanuje zarówno aspekty architektoniczne, jak i duchowe. Jakie są wyzwania związane z tym procesem i jaką rolę odgrywa w nim kryształ?

Projekt oświetlenia kościoła św. Stefana w Chorwacji, zrealizowany przez ArtCrystal Tomeš, pokazuje, w jaki sposób kryształowe żyrandole mogą podkreślić sakralną atmosferę i dodać godności przestrzeni.


Kryształowe żyrandole ArtCrystal Tomeš dla kościoła św. Stefana w Chorwacji
Kryształowe żyrandole ArtCrystal Tomeš dla kościoła św. Stefana w Chorwacji


Żyrandole ArtCrystal Tomeš zdobią budynki sakralne w całej Republice Czeskiej, od zachodu po wschód. Jednym z nich jest kościół św. Jerzego w Bělotínie w kraju ołomunieckim. Ten XV-wieczny barokowy kościół jest oświetlony imponującym kryształowym żyrandolem, który osiąga prawie dwa metry wysokości i jest wyposażony w 35 żarówek rozmieszczonych na trzech piętrach.


Kryształowe żyrandole ArtCrystal Tomeš dla kościoła św. Jerzego w Bělotínie w Czechach
Kryształowe żyrandole ArtCrystal Tomeš dla kościoła św. Jerzego w Bělotínie w Czechach


Korpus żyrandola wykonany jest z ręcznie ciętych elementów szklanych. Na ramionach żyrandola wyróżniają się starannie wycięte miski. Piękno żyrandola podkreślają dziesiątki kryształowych ozdób, które dzięki doskonałemu załamaniu światła rozświetlają wnętrze wszystkimi kolorami spektrum.

Zaledwie trzy kilometry dalej inny z naszych kryształowych żyrandoli zdobi wnętrza barokowego kościoła św. Urbana w Nejdku, gdzie podkreśla historyczne piękno tej sakralnej przestrzeni.


Kryształowy żyrandol ArtCrystal Tomeš dla kościoła św. Urbana w Nejdku, Czechy
Kryształowy żyrandol ArtCrystal Tomeš dla kościoła św. Urbana w Nejdku, Czechy


Światło, które do ciebie przemawia

Światło w architekturze sakralnej zawsze miało głębsze znaczenie - nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim duchowe. Ten symboliczny wymiar towarzyszy budynkom sakralnym od średniowiecza po dzień dzisiejszy. Słowa Jezusa „Ja jestem światłością świata" (J 8:12) stały się kluczowym motywem, który znalazł odzwierciedlenie również w projektach architektonicznych.

W średniowieczu proste drewniane kręgi ze świecami oświetlały kościoły, podczas gdy barok wyniósł żyrandole do rangi arcydzieł. Metal i kryształ rozbijały światło na wspaniałe refleksy, które przywoływały niebiańską chwałę i nadawały wnętrzom boską wielkość. Blask kryształu był więc nie tylko elementem estetycznym, ale symbolem łaski i nadziei.


Historyczny żyrandol ArtCrystal Tomeš dla kościoła w Karlowych Warach w Czechach.
Historyczny żyrandol ArtCrystal Tomeš dla kościoła w Karlowych Warach w Czechach.


Wigilia Paschalna - ceremonia światła

Jednym z najważniejszych momentów liturgicznych, w których światło nabiera głębokiego duchowego znaczenia, jest Wigilia Paschalna - ceremonia symbolizująca przejście z ciemności do światła. Nabożeństwo rozpoczyna się w zaciemnionym kościele, gdzie przy wejściu błogosławiony jest nowy ogień. Od niego zapalana jest świeca wielkanocna, świeca paschalna, którą kapłan wnosi do kościoła. Płomień stopniowo rozprzestrzenia się wśród wiernych, którzy zapalają swoje świece od paschału, a ciemność ustępuje miejsca blaskowi płomieni. Rytuał ten upamiętnia zmartwychwstanie Chrystusa i zwycięstwo światła nad ciemnością.

Światło w kościołach zazwyczaj symbolizuje życie i nadzieję, ale są wyjątki. W ossuarium w Sedlcu wisi wyjątkowy „żyrandol" wykonany z ludzkich kości. Zamiast elementu estetycznego, służy jako memento mori - przypomnienie o nietrwałości. Ta wyjątkowa dekoracja sakralna odnosi się do nieuchronności śmierci i przypomina wierzącym, że nic na tym świecie nie jest trwałe.


Ossuarium w Sedlcu, Kutná Hora: Żyrandol z ludzkich kości autorstwa Františka Rinta z Czeskiej Skalicy, 1870 r.

Ossuarium w Sedlcu, Kutná Hora (CZ): Żyrandol z ludzkich kości autorstwa Františka Rinta z Czeskiej Skalicy, 1870 r.


Nowoczesne i tradycyjne podejście

Każdy kościół ma swój własny, niepowtarzalny charakter, dlatego w niektórych stosuje się klasyczną elegancję kryształowych żyrandoli, podczas gdy w innych wyróżnia się nowoczesna interpretacja oświetlenia. Kościół św. Anny w Jabloncu nad Nysą (CZ) pokazuje, że nawet odważne rozwiązanie ma swoje miejsce w architekturze sakralnej - wisi tu oprawa w kształcie futurystycznej korony cierniowej autorstwa projektanta Jaroslava Bejvla Jr, która łączy symbolikę cierpienia z minimalistycznym pięknem.

Podobnie innowacyjne podejście zastosowała artystka Titia Ex w holenderskim kościele św. Willibrorda, gdzie stworzyła pierścień świetlny „Halo". Ten okrągły obiekt świetlny nawiązuje do tradycyjnej symboliki aureoli, która reprezentuje świętość i duchowe oświecenie.


Po lewej: Kościół Świętej Anny - Jablonec nad Nisou, Czechy. Po prawej: Kościół Świętego Willibrorda - Holandia.
Po lewej: Kościół Świętej Anny - Jablonec nad Nisou, Czechy. Po prawej: Kościół Świętego Willibrorda - Holandia.


Kryształowe żyrandole pozostają jednak ikonicznym elementem wnętrz sakralnych, dodając świątecznego charakteru i wzmacniając atmosferę duchowej przestrzeni. Do ikonicznych przykładów należy żyrandol w katedrze św. Piotra i Pawła w Petersburgu - ważący 3 tony i mający ponad 7 metrów średnicy, jest jednym z największych na świecie i lśni równie majestatycznie jak kopuła samej katedry.


Żyrandol w katedrze św. Piotra i Pawła w Sankt Petersburgu
Żyrandol w katedrze św. Piotra i Pawła w Sankt Petersburgu


Nie wszystkie budynki sakralne są jednak oświetlone sztucznym światłem. Bazylika Świętego Piotra w Watykanie jest mistrzowskim przykładem architektonicznego oświetlenia dziennego. Dzięki pomysłowo rozmieszczonym oknom, promienie słoneczne padają bezpośrednio na główny ołtarz, wzmacniając duchową atmosferę bez potrzeby stosowania znacznego sztucznego oświetlenia.


Magia światła słonecznego w Bazylice Świętego Piotra w Watykanie
Magia światła słonecznego w Bazylice Świętego Piotra w Watykanie


Światło, które podkreśla sakralne piękno

Każdy kościół ma swoją własną atmosferę i ducha, które należy uszanować. Odpowiednio dobrane oświetlenie może podkreślić jego wyjątkowość i nadać przestrzeni niepowtarzalny charakter. Jeśli szukasz oświetlenia do obiektu sakralnego, skontaktuj się z nami - wspólnie stworzymy rozwiązanie, które połączy historyczne piękno z nowoczesną technologią i poszanowaniem tradycji.

Wielkanoc to doskonała okazja, by na własnej skórze doświadczyć magii światła w architekturze sakralnej. W kościołach w całym kraju odbywają się uroczyste nabożeństwa, od czuwań o północy po poranne msze wypełnione dźwiękiem organów i migoczącym światłem świec. Tym razem postaraj się zauważyć, jak światło kształtuje przestrzeń, podkreśla atmosferę i nadaje miejscu wyjątkowy charakter.

Czy wybierzesz się na mszę wielkanocną w swojej okolicy?

Preferencje prywatności

Używamy plików cookie, aby usprawnić Państwa wizytę na tej stronie, analizować jej działanie i zbierać dane na temat jej użytkowania. W tym celu możemy korzystać z narzędzi i usług stron trzecich, a zebrane dane mogą być przekazywane do partnerów w UE, USA lub innych krajach. Klikając "Akceptuj wszystkie pliki cookie" wyrażasz zgodę na to przetwarzanie. Poniżej można znaleźć szczegółowe informacje lub zmodyfikować swoje preferencje.

Deklaracja ochrony prywatności

Pokaż szczegóły
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Produkt został dodany do koszyka
Kontynuować zakupy Przejdź do koszyka